Toolkit voor zorg- en hulpverleners

4. Doe kennis op over gezondheidsverschillen

Kennis hebben van diversiteit in sekse, gender en seksuele oriëntatie betekent niet dat iedereen een expert op dit gebied hoeft te worden. Enige basiskennis is wel noodzakelijk om cliënten de zorg te kunnen verlenen die bij hen past.

Doe kennis op van gezondheidsverschillen en gezondheidsissues die spelen bij:

4. Doe kennis op over gezondheidsverschillen

Vrouwen en mannen

Mannen en vrouwen verschillen van elkaar omdat ze andere geslachtskenmerken hebben, maar ook omdat dat er maatschappelijk andere verwachtingen bestaan van wat het betekent om vrouw of man te zijn. Lees Diversiteit is Realiteit.

Gezondheidsverschillen

Er zijn ontzettend veel gezondheidsverschillen tussen mannen en vrouwen. Teveel om op te noemen. In deze factsheets staan enkele opvallende verschillen tussen vrouwen en mannen in fysieke, mentale en seksuele gezondheid.

Mogelijke oorzaken

Gezondheidsverschillen tussen mannen en vrouwen kunnen ontstaan door biologisch, sociaal-culturele en psychologische aspecten:

  • Geslachtskenmerken kunnen variëren, waardoor specifieke gezondheidsissues van toepassing zijn: PCOS of endometriose bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen ziektes zich anders manifesteren, zoals dat hartfalen bij vrouwen andere symptomen kan hebben dan bij mannen.
  • Sociaal-culturele invloeden zijn van belang. Denk bijvoorbeeld aan gendernormen en leefstijl. Zo vinden vrouwen het in het algemeen makkelijker om hulp te vragen bij psychische problemen en zijn mannen eerder geneigd bij psychische klachten soelaas te zoeken in middelengebruik.
  • Psychologische aspecten komen om de hoek kijken als je bijvoorbeeld uitsluiting, discriminatie of stigma meemaakt omdat je man of vrouw bent. Het meemaken van huiselijk of seksueel geweld kan bijvoorbeeld een enorme weerslag op de gezondheid hebben.

Interventies

Fysieke gezondheid
 Mentale gezondheid
Seksuele gezondheid

Seksuele oriëntatie

Diversiteit in seksuele oriëntatie gaat zowel over hoe iemand zichzelf noemt, over seksueel gedrag en over seksuele aantrekking. Drie aspecten die kunnen overeenkomen, maar ook kunnen verschillen van elkaar.

Gezondheidsverschillen

Bekijk de factsheets voor opvallende verschillen tussen heteroseksuele mensen en homoseksuele, lesbische en biseksuele mensen in mentale en seksuele gezondheid.

Mogelijke oorzaken

Gezondheidsverschillen op basis van seksuele oriëntatie kunnen zowel sociaal-culturele als psychologische oorzaken hebben:

  • Sociaal-culturele invloeden zijn van belang. Zo speelt de leefstijl van lesbische, homoseksuele en biseksuele personen een belangrijke rol. Homoseksuele en lesbische personen voldoen bijvoorbeeld minder vaak aan de normen voor gezond bewegen.
  • Psychologische aspecten komen om de hoek kijken als je bijvoorbeeld uitsluiting, discriminatie of stigma meemaakt wegens je seksuele oriëntatie. Zo voelen lesbische, homoseksuele en biseksuele personen zich vaker onveilig op straat en krijgen ze vaker te maken met respectloos gedrag dan heteroseksuele personen. Ook minderheidstress speelt hier een belangrijke rol

Interventies

Algemeen
  • Factsheet Bi+ met o.a. aandacht voor de gezondheid van biseksuele personen en meemaken van geweld.
  • Handreiking – Onzichtbaar Geweldlhbti+ personen en huiselijk geweld.
Mentale gezondheid
Seksuele gezondheid
Ervaringen van lhbt jongeren

Transgender personen

Genderdiversiteit gaat over de diversiteit in wat iemand is, man. vrouw of iemand daartussen of buiten. Transgender personen ervaren een andere genderidentiteit dan de sekse die ze bij geboorte hebben meegekregen.

Gezondheidsissues

Bekijk de factsheets voor gezondheidsissues die bij transgender personen kunnen spelen.

Mogelijke oorzaken

Gezondheidsissues die bij transgender personen spelen kunnen sociaal-culturele en psychologische oorzaken hebben.

  • Sociaal-culturele invloeden zijn van belang. Zo speelt de leefsituatie van transgender personen een belangrijke rol. Personen die een wijziging in hun geslachtsregistratie in de brp hebben laten doorvoeren, hebben bijvoorbeeld een fors slechtere sociaal-economische positie dan de algemene bevolking.
  • Psychologische aspecten komen om de hoek kijken als je bijvoorbeeld uitsluiting, discriminatie of stigma meemaakt wegens je transgender-zijn. Transgender jongeren worden bijvoorbeeld in vergelijking met hun cisgender (niet-transgender) leeftijdsgenoten veel vaker gepest en hebben meer ervaring met emotionele verwaarlozing of mishandeling thuis. Ook minderheidsstress speelt hier een belangrijke rol.

Interventies

Meer achtergrond bij transgender
Mentale gezondheid
Seksuele gezondheid
Ervaringsverhalen van transgender personen & ouders met een transgender kind

Intersekse personen

Seksediversiteit gaan over variaties in geslachtskenmerken. Intersekse gaat over de ervaringen van mensen met een lichaam wat niet binnen de huidige norm sekse vrouw of sekse man valt.

Gezondheidsissues

Bekijk de factsheets voor belangrijke issues voor intersekse personen als het om gezondheid gaat.

Mogelijke oorzaken

Gezondheidsissues die bij intersekse personen spelen kunnen sociaal-culturele, psychologische en biologische oorzaken hebben. Biologische oorzaken zijn afhankelijk van de diagnose en worden eigenlijk altijd in de 2e lijns zorg behandeld. In de 1e lijns zorg is het van belang oog te hebben voor de impact van het taboe op intersekse op de gezondheid van intersekse personen. Onwetendheid, ongemak en onbegrip van bijvoorbeeld zorg- en hulpverleners kunnen leiden tot ongewenste reacties. Deze ongewenste reacties uit de omgeving leiden weer tot schaamte en angst om zichzelf te laten zien bij intersekse personen.

Interventies

Meer achtergrond bij intersekse
Ervaringsverhalen

Verhalen uit de praktijk

"Mensen hebben meestal geen idee wat intersekse is"

Intersekse personen lopen vaak tegen vooroordelen aan en ontvangen niet altijd passende zorg. Als Annelies op haar 17e bij de huisarts komt vanwege een uitblijvende cyclus, komt ze terecht in een stroom van onnodige behandelingen.

“Er zijn meerdere vragen die je als huisarts kunt stellen, om te achterhalen of endometriose een rol speelt.”

Huisarts Merel Geenen ziet onder haar collega’s nog steeds hoe onderbelicht endometriose is, terwijl het een aandoening is die 1 op de 10 vrouwen treft.

Feedback toolkit



    HuisartsDoktersassistentpraktijkondersteuner somatiek en GGZEerstelijns PsycholoogJeugdprofessionalAnders




    "Wees je bewust van je eigen normen en waarden rond gender, sekse en seksuele oriëntatie en sta open voor andere perspectieven."

    Wees je bewust van je eigen normen en waarden rond gender, sekse en seksuele oriëntatie. Zeker als je veel bezig bent met het onderwerp kleurt dit het eigen referentiekader sterk. Hierin is het van groot belang om open blijven staan voor andere perspectieven en studenten de ruimte te geven deze perspectieven te delen, de stof tot zich te nemen en eigen te maken. 

    - Koosje Janssen, Docent Social Work HvA

    "Een veilige sfeer in de klas is essentieel bij het bespreken van relaties en seksualiteit met studenten. Om deze reden start ik de les altijd met de PICKASOLL."

    Een veilige sfeer in de klas is essentieel bij het bespreken van relaties en seksualiteit met studenten. Om deze reden start ik de les altijd met de PICKASOLL, een methodiek om een veilige sfeer te creëren. Vaak liggen veiligheidsafspraken voor de hand maar het is fijn voor zowel docenten als studenten om hier samen bij stil te staan. Daarnaast biedt het docenten de mogelijkheid om hierop terug te vallen mochten er onveilige situaties ontstaan tijdens de les. 

    - Koosje Janssen, Docent Social Work HvA

    "Ga er niet vanuit dat studenten weten wat diversiteit in

    sekse, gender en seksuele oriëntatie is, laat ze bijvoorbeeld eerste de e-learning Diversiteit = Realiteit doen."

    Schep altijd eerst een theoretisch kader voordat je gesprekken aangaat over seksualiteit en relaties. We kunnen er niet vanuit gaan dat studenten weten waar diversiteit in sekse, gender en seksuele oriëntatie over gaat. Een manier om dit te doen is door de e-learning diversiteit = realiteit mee te geven als huiswerk of hiermee te starten in de les.  Een tip zou zijn om je als docent ook goed in te lezen door voorafgaand aan de les de onlinecursus te doen, zodat je goed voorbereid bent op vragen. We hoeven niet alles te weten maar een theoretische basis en een goede voorbereiding is essentieel om het gesprek in goede banen te leiden.  

    - Koosje Janssen, Docent Social Work HvA

    Esther Schlatmann (docent toegepaste psychologie, HvA)

    "Om te zorgen dat de tentoonstelling écht binnenkomt, moet je studenten een concreet kader meegeven en het persoonlijk maken."

    Wat ik merk in onderwijs met jongeren, is dat een les niet te “hoog over” moet zijn. Liever concreet dan abstract, liever dichtbij dan ver weg, liever persoonlijk dan algemeen. Om te zorgen dat de tentoonstelling écht binnenkomt, helpt het dus deze goed in te kaderen. Denk aan:

    • Een zachte landing: Introduceer het thema vooraf, werk vanuit de context van de student en benoem de relevantie. Het help om zelf al te bedenken: wat wil ik dat studenten als take-home message meenemen na vandaag?
    • Zet ze eerst zelf aan het denken: prikkelende stellingen, lastige vragen of verschillende perspectieven helpen om te beseffen dat er voor zoveel situaties (nog) geen ultieme oplossing is.
    • Geef studenten een concrete opdracht mee naar de tentoonstelling. Bijvoorbeeld: lees 1 portret waarin je jezelf herkent, 1 portret dat heel ver van je af staat en 1 portret dat je intrigeert.
    • Stel ook achteraf gerichte vragen in de nabespreking. Bijvoorbeeld: Heb je jezelf op aannames of vooroordelen betrapt? Wat ga jij voortaan anders doen?

    Werken vanuit het perspectief van de studenten, blijven relateren aan hun belevingswereld en hun input écht serieus nemen: dat is het recept voor een waardevol nagesprek.   

    - Esther Schlatmann, Docent Toegepaste Psychologie HvA

    “Introduceer omgaan met diversiteit in sekse, gender en

    seksuele oriëntatie als onderdeel van professioneel handelen, dan snappen studenten het kader waarin het besproken wordt.

    Tijdens lessen over relaties en seksualiteit is het van groot belang dat studenten meekrijgen dat er een verschil is tussen persoonlijke opvattingen, mening en overtuigingen en professionele opvattingen, meningen en overtuigingen. Onthoud wel dat studenten vier jaar studeren en de tijd moeten krijgen om deze professionele houding te ontwikkelen. 

    - Koosje