Toolkit voor zorg- en hulpverleners

5. Zorg persoonsgericht

Er komt steeds meer aandacht voor persoonsgerichte zorg. Dit is zorg waarbij de zorgvrager centraal staat en meer gekeken wordt naar iemands persoonlijke behoeften, wensen en voorkeuren. De zorgverlener benadert de persoon niet als patiënt of cliënt, maar als mens. Centraal staat de vraag: wat heeft de zorgvrager nodig om zich gezond en gelukkig te voelen?

Positieve bejegening en ondersteuning op maat:

5. Zorg persoonsgericht

Wees respectvol en bevestigend

  • Vraag naar de gewenste aanspreekvormen en gebruik deze consequent. Vraag niet naar mevrouw (+achternaam) of meneer (+achternaam) als iemand liever met voor- en achternaam wordt aangesproken. Vooral niet in een publieke ruimte zoals een wachtkamer.
  • Vraag hoe iemand zichzelf noemt als het om genderidentiteit en seksuele oriëntatie gaat en gebruik die termen ook om deze persoon te beschrijven.
  • Gebruik actuele terminologie. Je spreekt bijvoorbeeld over transgender personen, niet over transgenders of transseksueel. De term transgender spreekt een grotere groep mensen aan en past beter omdat het een beschrijving is.
  • Geloof je cliënt. Stel trans-gevoelens, of ervaringen rond intersekse, niet ter discussie en ga uit van de ervaring van je cliënt.
  • Luister reflectief. Stel open vragen en check of je het antwoord goed hebt begrepen door het kort samen te vatten (‘Klopt het dat…’).
Praktijkvoorbeeld

“Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe iemand zich identificeert”

Houd zicht op de context

  • Ken de sociaal-culturele risicofactoren, bijvoorbeeld op het gebied van gendernormen, leefstijl, heteronormativiteit, discriminatie en/of stigma & trauma. [Verwijzen naar kennis]
  • Gebruik de cliënt niet als bron over algemene kennis rond bijvoorbeeld trans personen of intersekse. Je kan wel voorstellen een nieuwe afspraak in te plannen zodat jij eerst de tijd hebt om je in te lezen over het onderwerp.
  • Gebruik bijvoorbeeld het model van positieve gezondheid om zicht te krijgen op de persoonlijke context en de behoefte van de cliënt. Blijf daarbij wel oog houden voor de verschillende diversiteitsaspecten.
Praktijkvoorbeeld

“Mijn cliënt vond het prettig te praten met iemand die haar cultuur begreep.”

Geef de cliënt regie

  • Geef mensen zelf de regie over hoe om te gaan met met issues rond sekse, gender en seksuele oriëntatie. Niet iedereen met een vorm van intersekse wil zich aanpassen aan de heersende norm, niet alle mensen met trans-gevoelens willen in transitie. Niet iedereen wil uit de kast komen. Iedereen heeft een eigen manier om zichzelf te zijn en bepaalt zelf de koers en het tempo om dingen te realiseren.
  • Besluit samen over de te volgen behandeling of andere vervolgstappen.
  • Indien relevant: stimuleer ontmoetingen met ervaringsdeskundigen.

Verwijs warm door

  • Verwijs indien nodig door naar passende zorg die ook sensitief is op diversiteit.
  • Als je vooraf niet weet of de zorg waarnaar je verwijst sensitief is op diversiteit, houd dan een vinger aan de pols.
Praktijkvoorbeeld

“Je kunt er niet vanuit gaan dat een depressie er voor iedereen hetzelfde uitziet.”

Evalueer je aanpak

  • Feedback van cliënten op de zorg die je levert kunnen veel inzicht geven op hoe je in het vervolg nog sensitiever te werk kan gaan. Vraag daarom altijd even hoe je cliënt jouw zorg ervaren heeft. Vraag bijvoorbeeld of alle relevante issues voor de cliënt goed besproken zijn.

Interventies persoonsgericht werken

E-learnings:
Handvatten en tips:

Verhalen uit de praktijk

“36% van de trans personen krijgt geen zorg op maat”

Emma weet lange tijd niet wat er precies met haar aan de hand is. Pas op haar 42ste besluit ze in transitie te gaan. Ze vertelt over haar leven als transvrouw.

"Uit de kast komen is niet voor iedereen een optie"

Deze film gaat over het ondersteunen en begeleiden van biculturele LHBT’s bij het accepteren van en invulling geven aan hun seksuele oriëntatie en/of genderidentiteit. Met de verhalen van inspirerende ervaringsdeskundigen en hun do en don’ts, kunnen andere begeleiders hun voordeel doen en zorgen voor begeleiding die aansluit bij wensen en behoeften van biculturele LHBTs.

“Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe iemand zich identificeert”

Wanneer iemand voor de eerste keer bij mij in de praktijk komt probeer ik, ondanks de korte tijd die ik als huisarts heb, zoveel mogelijk informatie in te winnen. Daarbij let ik op mijn woordkeuze: zo vraag ik of iemand een partner heeft in plaats van een vriend of vriendin, hoe iemand zich identificeert en of iemand seks heeft met mannen, vrouwen of allebei. Dit kun je nou eenmaal niet aan de buitenkant zien. Iemand kan aangeven zich te identificeren als hetero maar dat sluit niet uit dat iemand ook seks heeft met mensen van hetzelfde geslacht. Een patiënt komt misschien bij mij voor iets wat een onschuldig wondje lijkt, maar als je seks hebt met zowel mannen als vrouwen, hebben we sowieso een ander gesprek. Bepaalde infecties of ziektes kunnen een ander verloop hebben wanneer een man bijvoorbeeld uitsluitend seks heeft met andere mannen. Ik kan mijn patiënten beter helpen op het moment dat ik weet in welke context zij bewegen en die extra informatie vind ik belangrijk om als huisarts te geven.

- Arienne

“Mijn cliënt vond het prettig te praten met iemand die haar cultuur begreep”

“Bij Veilige Haven doen we aan matching op gender, seksualiteit en etniciteit. Sommige cliënten vinden het fijn om iemand te spreken die ook een marokkaanse achtergrond heeft en op mannen valt, anderen juist liever niet. We vragen aan iedereen die bij ons komt: bij wie zou jij je het prettigst voelen zodat je open en eerlijk kunt praten? Daarmee leggen we de regie bij de cliënt.

Ik heb lange tijd een lesbische vrouw met een Marokkaans Nederlandse achtergrond begeleid. Ze kwam bij ons terecht omdat ze geen aansluiting vond bij de reguliere hulpverlening. Toen deze mevrouw bij ons kwam had ze al veel verschillende zorgverleners gezien en helaas ook nare ervaringen gehad. Het voornaamste advies dat haar gegeven werd was om ‘gewoon maar uit de kast te komen’. In eerste instantie was deze mevrouw huiverig om met mij, ook een lesbische vrouw met een Marokkaans Nederlandse achtergrond, het traject aan te gaan. Na een tijdje gaf ze steeds vaker aan het ontzettend fijn te vinden om met iemand te praten die haar cultuur begreep.”

- Rabab

“Je kunt er niet vanuit gaan dat een depressie er voor iedereen hetzelfde uitziet.”

“Het is belangrijk om je te realiseren welke intersecties er zijn wanneer je met iemand in contact komt. Op het moment dat je er vanuit gaat dat bijvoorbeeld een depressie er voor iedereen hetzelfde uitziet, ga je voorbij aan de context waarin zoiets plaatsvindt. Je moet het volledige verhaal te weten komen, zodat je de juiste hulp kunt bieden. Voor mij is het belangrijk dat de gesprekken die ik voer met de bewoners, van mens tot mens zijn. Ik probeer zo min mogelijk afstand te creëren tussen mij en de persoon die ik aan het ondersteunen ben. Zo zal ik het ook altijd van tevoren met iemand delen wanneer ik een oplossingsrichting voorstel. 

Ik zeg altijd tegen mensen: ik weet ook niet alles en voor mij is niets te gek. Als jij het kan bedenken of mee hebt gemaakt, dan is het vast ergens anders al een keertje gebeurd of gedaan. Wij zijn niet de eerste personen die hier op aarde zijn en dingen meemaken.”

- Gebi

Feedback toolkit



    HuisartsDoktersassistentpraktijkondersteuner somatiek en GGZEerstelijns PsycholoogJeugdprofessionalAnders




    "Wees je bewust van je eigen normen en waarden rond gender, sekse en seksuele oriëntatie en sta open voor andere perspectieven."

    Wees je bewust van je eigen normen en waarden rond gender, sekse en seksuele oriëntatie. Zeker als je veel bezig bent met het onderwerp kleurt dit het eigen referentiekader sterk. Hierin is het van groot belang om open blijven staan voor andere perspectieven en studenten de ruimte te geven deze perspectieven te delen, de stof tot zich te nemen en eigen te maken. 

    - Koosje Janssen, Docent Social Work HvA

    "Een veilige sfeer in de klas is essentieel bij het bespreken van relaties en seksualiteit met studenten. Om deze reden start ik de les altijd met de PICKASOLL."

    Een veilige sfeer in de klas is essentieel bij het bespreken van relaties en seksualiteit met studenten. Om deze reden start ik de les altijd met de PICKASOLL, een methodiek om een veilige sfeer te creëren. Vaak liggen veiligheidsafspraken voor de hand maar het is fijn voor zowel docenten als studenten om hier samen bij stil te staan. Daarnaast biedt het docenten de mogelijkheid om hierop terug te vallen mochten er onveilige situaties ontstaan tijdens de les. 

    - Koosje Janssen, Docent Social Work HvA

    "Ga er niet vanuit dat studenten weten wat diversiteit in

    sekse, gender en seksuele oriëntatie is, laat ze bijvoorbeeld eerste de e-learning Diversiteit = Realiteit doen."

    Schep altijd eerst een theoretisch kader voordat je gesprekken aangaat over seksualiteit en relaties. We kunnen er niet vanuit gaan dat studenten weten waar diversiteit in sekse, gender en seksuele oriëntatie over gaat. Een manier om dit te doen is door de e-learning diversiteit = realiteit mee te geven als huiswerk of hiermee te starten in de les.  Een tip zou zijn om je als docent ook goed in te lezen door voorafgaand aan de les de onlinecursus te doen, zodat je goed voorbereid bent op vragen. We hoeven niet alles te weten maar een theoretische basis en een goede voorbereiding is essentieel om het gesprek in goede banen te leiden.  

    - Koosje Janssen, Docent Social Work HvA

    Esther Schlatmann (docent toegepaste psychologie, HvA)

    "Om te zorgen dat de tentoonstelling écht binnenkomt, moet je studenten een concreet kader meegeven en het persoonlijk maken."

    Wat ik merk in onderwijs met jongeren, is dat een les niet te “hoog over” moet zijn. Liever concreet dan abstract, liever dichtbij dan ver weg, liever persoonlijk dan algemeen. Om te zorgen dat de tentoonstelling écht binnenkomt, helpt het dus deze goed in te kaderen. Denk aan:

    • Een zachte landing: Introduceer het thema vooraf, werk vanuit de context van de student en benoem de relevantie. Het help om zelf al te bedenken: wat wil ik dat studenten als take-home message meenemen na vandaag?
    • Zet ze eerst zelf aan het denken: prikkelende stellingen, lastige vragen of verschillende perspectieven helpen om te beseffen dat er voor zoveel situaties (nog) geen ultieme oplossing is.
    • Geef studenten een concrete opdracht mee naar de tentoonstelling. Bijvoorbeeld: lees 1 portret waarin je jezelf herkent, 1 portret dat heel ver van je af staat en 1 portret dat je intrigeert.
    • Stel ook achteraf gerichte vragen in de nabespreking. Bijvoorbeeld: Heb je jezelf op aannames of vooroordelen betrapt? Wat ga jij voortaan anders doen?

    Werken vanuit het perspectief van de studenten, blijven relateren aan hun belevingswereld en hun input écht serieus nemen: dat is het recept voor een waardevol nagesprek.   

    - Esther Schlatmann, Docent Toegepaste Psychologie HvA

    “Introduceer omgaan met diversiteit in sekse, gender en

    seksuele oriëntatie als onderdeel van professioneel handelen, dan snappen studenten het kader waarin het besproken wordt.

    Tijdens lessen over relaties en seksualiteit is het van groot belang dat studenten meekrijgen dat er een verschil is tussen persoonlijke opvattingen, mening en overtuigingen en professionele opvattingen, meningen en overtuigingen. Onthoud wel dat studenten vier jaar studeren en de tijd moeten krijgen om deze professionele houding te ontwikkelen. 

    - Koosje